To kvinner i 30-årene, liker peiskos med en god bok, håndarbeid og turer i by og park. Du søker filmtips, kontante meninger og kan bli med på stadig nye matlagingsutfordringer. Bill.mrk. "Blir det oss?"

søndag 27. mars 2011

Sunn søndag - Cannelloni

Bildet er hentet fra: www.matprat.no/kos/koseoppskrifter/cannelloni/

Søndager er ofte den dagen i uken jeg virkelig kan (og orker å) bruke god tid på matlaging. Derfor prøver jeg å finne sunne og gode retter som jeg lager fra bunnen av. Jeg kommer til å presentere disse rettene fremover under headingen: Sunn søndag.  

Noen vil kanskje hevde at cannelloni er en dårlig start fordi retten består av pasta fylt med ost, dekket av hvit saus og toppet med mer ost, med andre ord en liten karbo+fett-bonanza. Til dem vil jeg si: Cannelloni inneholder spinat, SPINAT!!! Sunt! Basta!! 



La oss ta det fra starten, dvs oppskriften. Jeg har aldri laget cannelloni før, men kom over retten i et dansk dameblad på legekontoret og fikk lyst til å prøve meg. Jeg fant flere varianter på nett, og kom frem til følgende oppskrift:


8 (10) lasagneplater
1 ss smør + smør til steking
2 ss hvetemel
4,5 dl melk
250 g spinat
1 boks ricotta-ost
2 sjalottløk
1 fedd hvitløk
ca 100 g revet ost
Salt, pepper og muskatnøtt etter smak

Stekes i ovn på 200 grader.

Flere oppskrifter anbefalte å bruke ferske pastaplater, alternativt bruke vanlige plater og så koke dem i 4 minutter. Jeg gikk for den siste varianten siden jeg hadde bra med lasagneplater i skapet.

Produktplassering! ;)

Jeg skal jammen finne ferske plater neste gang! Det var ordentlig styrete å plukke dem opp av kokevannet, legge dem på den ventende risten dekket av tørkepapir, for deretter å legge dem på en tallerken med bakepapir i mellom. Heldigvis kokte jeg 10 plater, to av dem gikk i stykker underveis. (Det hadde sikkert vært en fordel å bruke noe annet enn gafler til å plukke dem opp av vannet...)

Bechamelsaus (eller hvit saus på godt norsk) lagde jeg ved å smelte smør, røre inn mel og deretter røre inn melk litt etter litt. Når den kokte opp, smakte jeg til med salt, pepper og revet muskatnøtt, før jeg satte den til side under lokk.

Hakket sjalottløk og like etter hvitløk gikk i stekepanne  sammen med en del smør. Sjalottløk stekt i smør er en av de beste duftene jeg vet om! Jeg starter stort sett alle supper og sauser på denne måten.


Etter et par minutter var det tid for spinaten. Jeg slapp den bare ned i pannen og etter litt røring var den redusert til en skygge av seg selv.

Dette er ca dobbelt så mye spinat som på bildet tidligere i bloggen
Jeg hadde spinaten over i en bolle, saltet og pepret den godt, og tilsatte deretter ricotta-osten. Deretter tok jeg en og en pastaplate, la på spinatblandingen, rullet sammen og la med skjøten ned i en smurt ildfast form.

Da alle pastarullene la på rekke og rad i formen, hadde jeg over bechamelsausen og toppet det hele med revet ost (jeg brukte parmesan pluss gulostrester).

Cannellonien sto i ovnen på 200 grader i en drøy halvtime og her er resultatet: 
Bon appétit!

3 kommentarer:

  1. Oj, dette ser veeldig godt ut! Kjenner det rumler i magen! Hva pleier du å servere til da? Salat og rundstykker, eller andre lekkerier?

    SvarSlett
  2. Laila: Da er det søndag igjen, håper du prøver deg på cannelloni :) Jeg serverte salat til, rundstykker er litt overflødig, dette er nemlig mektige greier!

    SvarSlett