To kvinner i 30-årene, liker peiskos med en god bok, håndarbeid og turer i by og park. Du søker filmtips, kontante meninger og kan bli med på stadig nye matlagingsutfordringer. Bill.mrk. "Blir det oss?"

mandag 14. mars 2011

Franske makroner - A-Ms versjon

Til feiring av blogg eller andre begivenheter, er makroner et godt valg! Disse lekre franske småkakene har inntatt blogosfæren samt byens caféer, og nå er det vår tur til å dele erfaringer med makronmanien.



Jeg søkte etter makroner på nettet og fant MANGE inspirasjonskilder, men har først og fremst fulgt oppskriften og tipsene hos Villa Perlesukker. Oppskriften er som følger:

450 g melis
250 g malte mandler
200 g romtemperert eggehvite (fra ca 6 egg (jeg gadd ikke å måle...))
50 g sukker
Noen dråper sitronsaft 


Denne oppskriften gir 50-60 ferdige makroner, avhengig av størrelsen.


Jeg brukte lokket til et krydderglass som mal, syntes det var en hensiktmessig størrelse. Jeg tegnet på bakepapiret med blyant og snudde det. Det ble nærmere 50 makroner.



Makronene skulle serveres lørdag, jeg startet onsdag kveld med å skålde mandler samt ovnstørke dem. Siden 250 g var vekten for ferdig malte mandler, veide jeg opp 300 g for å være på den sikre siden (dermed tok jeg høyde for at skallet skulle av, samt et par uhell underveis...). For å skålde mandler koker man dem i ca 5 minutter og skyller dem i kaldt vann. Dermed sitter skallet som en løs pose, men vær forsiktig når du skal presse mandelen ut, den får ganske god fart dersom du ikke tar imot ;)

Mandler, skall og nyskåldede mandler klare for ovnstørking

Det tok ca en time å skålde alle mandlene, deretter sto de i nederst i ovnen på 120 grader i 20 minutter, før de fikk kjøle seg helt ned.


Torsdag skulle mandlene males. Kjøpte ny mandelkvern fra Sveico, noe jeg burde ha droppet! Ikke bare var den slarkete, vanskelig å kverne med og for liten til å festes på kjøkkenbenken, den satte også stygge merker i bordet jeg festet den på, og flere av mandlene fikk sorte "metallflekker". Jeg måtte hive det lille jeg hadde fått kvernet og finne frem foodprocessoren. Ved å bruke den litt for grove kvernefunksjonen på processoren, og deretter bytte til knivbladene og kjøre en runde med dem, ble mandlene til det fine mandelmelet man trenger for å få skikkelig fine makroner. Deretter var det en ny runde i ovnen, denne gangen på 50 grader i 45-60 minutter.


Fredag morgen tok jeg ut egg fra kjøleskapet og la dem på kjøkkenbenken siden hviten skulle være romtemperert. NB! Det lure hadde vært å skille plomme og hvite med en gang og så la bollen med hvitene stå ute. Eggene var vanskelige å skille i etterkant, dessuten utvikler hvitene litt syre når de står uten plommer, det gjør at det er lettere å piske dem til fin marengs.

Makronene blir best hvis de lages en eller to dager i forveien, så fredag kveld var det på tide å bake! Eggehvitene has i en ren fettfri bolle sammen med noen dråper sitronsaft. Pisk først forsiktig og deretter på middels styrke til marengsen er så stiv at du kan holde bollen opp ned. Mandelmelet og melisen siktes og vendes inn i marengsen med slikkepott. Del opp massen i flere boller alt ettersom hvor mange forskjellige farger du vil ha. Jeg farget en del rosa for å lage bringebærmakroner, blandet kokos i en del og beholdt en del urørt. Deretter puttet jeg tre engangssprøyteposer i høye kopper og glass og hadde røren oppi.

Å få røren fra sprøyteposene og ut i små lekre rundinger på brettet var neste utfordring. Røren var litt tykk, det ble derfor tydelige riller i de små rundingene, men jeg tenkte at det får bare være være.


Den rosa røren hadde jeg jobbet mer med for å få inn fargen og den var derfor litt mer flytende. Det gjorde at rundingene fikk den glatte fine overflaten de egentlig skal ha, utfordringen her var å forhindre at det kom for mye røre om gangen.


Etter å ha latt brettene med rundinger stå og lufttørke i ca en time, gikk de i ovnen. 150-160 grader i 10-15 minutter med en ekstra bakeplate under bakeplaten . Erfaringen er at det er utrolig vanskelig å sjekke om de er ferdige før de har kjølt seg ned litt.  
Slik så makronene med kokos ut da kom ut fra ovnen etter 12 minutter Jeg kunne etter kun kort tid konstatere at de slapp papiret og derfor var ferdige.


De rose makronene var verre. Etter 12 minutter hadde de begynt å bli gyldne, og dermed mer oransje enn rosa, jeg tok dem derfor ut, men det ble etter litt klart at de satt spikret til papiret. Jeg ga dem derfor en ekstra runde i ovnen på ca 5-10 minutter, men de var allikevel ikke helt ferdige. Jeg slet som en helt for å få dem løs, flere gikk tapt i slaget :(

Makronene fikk altså kjøle seg ned (dra hele bakepapiret de ligger på over på en rist) og så fikk de fyll.

Jeg lagde tre varianter:

Bringebærmakroner - rosa makroner fylt med smørkrem med bringebærsyltetøy (jeg burde ha brukt friske bringebær, kjørt dem i blender og silt vekk steinene. Makronene er veldig søte, sukkeret i syltetøyet er ganske overflødig)

Bountymakroner - kokosmakroner fylt med sjokoladeganache

Cappucinomakroner - makroner laget av originalrøren hvor halvparten får et kaneldryss før de går i ovnen og så blir de fylt med smørkrem med kaffe (veldig stolt av denne varianten, dette er en egen oppfinnelse (godt mulig noen andre også har tenkt på det, men ikke som jeg har sett :)))

Smørkrem
100 g smør 
4 dl melis

Ingrediensene til smørkremen røres hvitt. Jeg tilsatte henholdsvis syltetøy og kaffe etter smak (hadde brygget en ganske sterk kopp). Oppskriften på smørkrem holdt til to varianter og vel så det.

Sjokoladeganache
150 g kokesjokolade
1 dl kremfløte
2 ss usaltet smør

Kok opp kremfløte og ta av platen. Rør inn kokesjokoladen til alt har smeltet. Avkjøl til romtemperatur. Rør smøret kremet og rør det deretter inn i sjokoladen. Avkjøl, rør underveis. Dette gir store mengder ganache, nok til minst 50-60 makroner.

Og det ferdige resultatet:
Bringebær, bounty og cappucino i godt naboskap med Ks sjokolade og blåbær.
Rocky Road på toppen


5 kommentarer:

  1. Det ser såå smaskens ut! Er også skikkelig imponert over ordenen du har når du tørker mandlene dine;)Men jeg synes det ser litt vanskelig ut å lage jeg, asså...

    SvarSlett
  2. E-C: Takk :)
    Laila: Det at jeg stiller opp mandlene på geledd har slettes ingenting med tvangstanker å gjøre, overhodet ikke faktisk... Makroner er ikke vanskelige å lage, bare litt tidkrevende :)

    SvarSlett
  3. Apropos fettfri bolle - metallboller er alltid bedre enn plast til sånt. Plasten kan holde på lumske atomer. Det gikk jo utmerket med dine, men andre kan kanskje ha nytte av tipset.

    Ellers kan jeg påpeke at cappucinomakron var avsindig digg, og kanskje holde munn om alternative mandelsmuttemetoder...

    SvarSlett
  4. Ina: La oss først bare slå fast at det som sies i lunsjen, blir i lunsjen! ;)

    Du har selvsagt helt rett i metallbolle er å foretrekke! Jeg brukte metall denne gangen, men har tidligere pisket marengs i plastbolle, og det gikk helt fint. Et lurt triks er å dele en sitron og dra snittflaten over innsiden av bollen, dermed rensker du vekk mye av lumskheten :)

    SvarSlett