To kvinner i 30-årene, liker peiskos med en god bok, håndarbeid og turer i by og park. Du søker filmtips, kontante meninger og kan bli med på stadig nye matlagingsutfordringer. Bill.mrk. "Blir det oss?"

fredag 7. oktober 2011

FILM FRA SØR (FFS)

Nok en gang har sjansen til å meske seg filmer fra de snodigste land rullet inn i byen! Hvert år prøver jeg å få med meg minst et par filmer under festivalen, i år er intet unntak.

Det kan ofte være vanskelig å velge hvilke filmer man skal se, programbladet får absolutt alt til høres interessant ut, og jeg har flere ganger erfart at filmer som høres bra ut på papiret skuffer i virkeligheten. Min strategi er stort sett velge filmer fra land jeg synes er interessante og fra regissører som har levert tidligere, dessuten vet jeg at med filmene i hovedprogrammet er man stort sett garantert en viss kvalitet.

Her er noen filmer jeg så langt har blinket meg ut i år (disse skal jeg selvsagt blogge om etter hvert som jeg (eventuelt) får sett dem):

Where do we go now? - Libanesisk musical som vant årets Toronto-festival

Certified Copy - Fra den svært annerkjente iranske regissøren Abbas Kiarostami med Juliette Binoche i det som ryktes å være en av hennes karrieres beste skuespillerprestasjoner (og det sier jo litt)

Once Upon a Time in Anatolia - Tyrkisk film som skal være en uvanlig kriminalhistorie i et uhyre vakkert billedspråk

Tahrir - Dokumentar som tar pulsen på opprøret i Egypt

Poetry - Sør-Koreansk film som vant pris for beste manus ved fjorårets Cannes-festival

Øvrige anbefalinger: A Separation så jeg i Haugesund og den anbefales på det sterkeste! For to år siden så jeg filmen About Elly av samme regissør på FFS og jammen om den ikke står på programmet i år også! Jeg sakser herved skamløst fra mitt eget Haugesund-innlegg, denne beskrivelsen passer nemlig til begge filmene:
Asghar Farhadis styrke som filmskaper er å sette opp intense kammerdramaer rundt dramatiske hendelser der ingen helt vet hva som skjedde og der løgner og interne konflikter sakte kommer til overflaten, på en måte som tar opp allmengyldige problemstillinger. I tillegg er det elementer som er betinget av det iranske samfunn og islam som gir filmen en ekstra og svært interessant dimensjon

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar