To kvinner i 30-årene, liker peiskos med en god bok, håndarbeid og turer i by og park. Du søker filmtips, kontante meninger og kan bli med på stadig nye matlagingsutfordringer. Bill.mrk. "Blir det oss?"

torsdag 15. desember 2011

Portvinskuler

Jeg kom over en oppskrift på romkuler på nettet og tenkte at det hørtes snadder ut!
Bildet er hentet fra www.joyofbaking.com

Oppskriften var kjapt oversatt:
150 g pekannøtter (valnøtter, hasselnøtter eller mandler kan også brukes)
125 g Mariekjeks
60 g melis
2 ss kakaopulver
2 ss honning
60 ml rom, eller vent litt! Jeg hadde kjøpt inn alle ingrediensene og var klar for innsats, men jeg hadde jo ikke vært på polet. Et kjapt raid i barskapet og oppskriften ble som følger:
60 ml portvin, en drikk som jo egner seg godt til sjokolade :)

Sjokolade, kakaopulver, melis eller lignende til å pynte kulene.

Jeg røstet nøttene i ovnen i 8 minutter på 175 grader og lot dem kjøle seg ned før de fikk seg en omgang i food processoren. De ble finhakket, men ikke pulverisert, til forskjell fra Mariekjeksene. Da alt det tørre var blandet, helte jeg på honning og portvin og blandet det til en masse. Den ble satt i kjøleskapet for å trekke/stivne en times tid.

Massen, klar for kjøleskapet 

Neste punkt var å trille ut kuler. Massen min var på nippet til å være for tørr, men det gikk greit å trille. Neste gang bruker jeg litt mer portvin, også for smakens skyld. Snart hadde jeg 39 kuler liggende på geledd. Jeg ville trekke alle i sjokolade, jeg rigget derfor opp vannbad og satte i gang.

Før sjokolade
 
Etter sjokolade

Til slutt var det bare å ordne med litt dekorering og innpakking og voilá, her er resultatet:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar